غلاف های محافظ / ترموکوپل 3

لوله های محافظ فلزی
این گونه لوله ها از جنس آلیاژ می باشند و معمولاً برای محافظت تا دمای C 1200 استفاده می شود.
برتری مهم این غلاف ها ، توانایی تحمل فشار های بالا می باشد اگر چه مواد شیمیایی می توانند روی آنها اثر کنند. البته بعضی از آنها نسبت به مواد شیمیایی نیز مقاوم هستند.

لوله های محافظ سرامیکی
غلاف های سرامیکی دارای مقاومت فیزیکی پائینی می باشند و تنها در مواردی استفاده می شوند که محیط از نظر شیمیایی خورنده بوده یا دما بالاتر از 1200 درجه سانتیگراد باشد.
محدوده کاربری این غلاف ها 1000 درجه سانتیگراد تا 1800 درجه سانتیگراد می باشد. یکی از عوامل شکسته شدن این گونه غلاف ها تغییر دمای ناگهانی است ، بنابراین از یک پوشش خارجی بر روی این غلاف ها استفاده می شود تا احتمال آسیب دیدگی کمتر شود.
دو نوع ماده سرامیکی و کاربردی مطابق با استاندارد 724 43 DIN ، 710 KER و 610 KER می باشند. مدل قدیمی این مواد سرامیکی ، 530 KER می باشد ولی به دلیل اینکه خواص خوبی ندارد مورد استفاده قرار نمی گیرد.

610 KER
این ماده شامل 60% Al2O3 و 37% SiO2 و 3% Alkali می باشد و در دمای 1000 درجه سانتیگراد دارای مقاومت 10 اهم در سانتی مترمی باشد. در محیط های احیایی نمی تواند کار کند و حداکثر دمای کربردی آن 1400 درجه سانتیگراد می باشد.

710 KER
این ماده شامل 7/99% Al2O3 به همراه مقادیر ناچیزی از MgO و SiO2 و Na2O می باشد. مقاومت اشتعالی آن تا دمای 1900 درجه سانتیگراد ، نقطه ذوب آن 2050 درجه سانتیگراد و دمای کاری آن تا 1800 درجه سانتیگراد همچنین در برابر فشار ، مقاومت خوبی دارد و از بهترین مواد سرامیکی استفاده شده است.


جدول مقاومت و کاربرد برخی از غلاف های متداول


Terminal Head : کلگی معمولاً از جنس آلومینیوم می باشد که درجه حفاظت آن (IP) معرف میزان نفوذ رطوبت و گرد و غبار به داخل آن می باشد.


خطاهای احتمالی در هنگام نصب ترموکوپل


کابل های جبران ساز Compensating Cables

کابل رابط باید دارای خواص مکانیکی و الکتریکی بر اساس استاندارد IEC 584-3 باشند. این کابل ها یا از جنس ترموکوپل یا از جنس مواد دارای خواص گرمایی – الکتریکی مشابه ترموکوپل ساخته می شوند. این کاب ها معمولا دارای یک روکش به هم تابیده می باشند و بر اساس فرم زیر معرفی می شوند.
معرفی نوع ترموکوپل : اولین حرف
ماده خاص : C یعنی مطابق با ماده خود ترموکوپل باشد : X : دومین حرف
تشخیص دقیق کابل هنگام استفاده از ماده خاص : سومین حرف

مثال :
کابل رابط برای ترموکوپل NiCr-Ni : K از جنس خودش : KX
کابل رابط برای ترموکوپل Pt13Rh-Pt : R شامل ماده مخصوص A : RCA





برای کابل های رابط دو کلاس کاری B و A وجود دارد که معرف میزان تغییرات آن کابل می باشد.
کلاس B دارای تغییرات کمتری نسبت به کلاس Aمی باشد و از همان جنس ترموکوپل ساخته می شود. (نوعX)
کابل های رابط معمولی دارای کلاس B هستند.
ذکر این نکته ضروری است که در بعضی موارد ترموکوپل ها بوسیله پیوند سیم های کابل رابط با یکدیگر تشکیل می شوند.
طول و ضخامت کابل های رابط ترموکوپل ، به دلیل مقاومت بسیار کم آنها ، خیلی کم اهمیت تر از طول و ضخامت کابل رابط در سنسورهای مقاومتی می باشد.
ولی در مسافت های طولانی ، با وجود این مقاومت کم ، مقاومت کلی زیاد شده و موجب خطای زیاد می شود که معمولا برای جبران این خطا د مسافت های بسیارطولانی از ترانسمیتر دما استفاده می شود. هنگامی که دو یا چند کابل رابط در کنار هم قرار می گیرند تا در یک سیستم حرارتی به کار گرفته شوند ایزوله کردن آن ها بسیار مهم است.

کد رنگی کابل های رابط و جبران ساز بر اساس استاندارد DIN 43 713




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر