سنسور های حرارت / ترموکوپل 1

امروزه سیستم هایی که در آنها از حرارت برای تکمیل فرآیند استفاده می گردد بسیار فراوان بوده و بخش ترموکوپل ها و کنترل حرارت نیز در اینگونه فرآیند از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. ترموکوپل ها متناسب با نوع فرآیند ، دما ، نوع محصول و فاصله تا کنترلر و میزان دقت انتخاب می شوند. در سه پست سعی خواهد شد اطلاعات مناسبی در اختیار شما قرار گیرد.


برخی انواع ترموکوپل
ترموکوپل از دو سیم با آلیاژ فلزی متفاوت که توسط یک نقطه جوش به هم متصل شده اند ، تشکیل می شود. در صورت رسید حرارت به نقطه مورد نظر ، یک اختلاف پتانسیل بر حسب میلی ولت تولید می شود که توسط کابل رابط به ترمومتر منتقل می گردد. ترموکوپل ها در انواع مختلف تولید می شوند و طبیعی است انواع مختلف ترموکوپل ها ، در دماهای یکسان میلی ولت های متفاوتی را تولید می کنند. به همین دلیل هر نوع ترموکوپل در محدوده خاصی از دما مورد استفاده قرار می گیرد.

ترموکوپل Fe-Con : J
این ترموکوپل به علت قیمت مناسب و ولتاژ تولیدی بالا از کاربردی ترین ترموکوپل ها محسوب می شود. هم چنین از دقت مناسبی نیز برخوردار می باشد و در دمای 769 سانتیگراد سیم آهنی دچار یک تغییر مغناطیسی و در دمای 910 سانتیگراد دچار تغییر ساختار کریستالی می شود. این دو علت باعث تغییر ماندگار د سیگنال خروجی می شوند.
اگر ترموکوپل در محیط شرجی ( محیط هایی که خطر بخارر گرفتگی وجود دارد ) قرار گیرد ، سیم آهنی بدون حفاظ زنگ می زند. تردی آهن در دمای بالای 500 سانتیگراد و در حضور گازهای سولفور اتفاق می افتد. حداکثر دمای کاری این ترموکوپل 750 سانتیگراد می باشد ولی استفاده آن در دمای زیر 500 سانتیگراد مناسب تر است.

ترموکوپل NiCr–Ni : K
این ترموکوپل معمولاً در دمای بالای 400 سانتیگراد استفاده می شود. مقاومت آن در برابر اکسیداسیون بالاتر از نوع J و E می باشد ولی در دماهای بالاتر از 750 سانتیگراد به دلیل شدت افزایش سرعت اکسیداسیون ، از غلاف محافظ استفاده می شود و این مساله در محیط های سولفو ، حیایی و اکسیدی نیز صدق می کند. حداکثر دمای کاربردی این ترموکوپل 1150 سانتیگراد می باشد ولی استفاده از آن در دماهای زیر 1100 سانتیگراد مناسب تر است.

ترموکوپل Pt30Rh-Pt6Rh : B
به علت قیمت بسیار بالا و ولتاژ تولیدی بسیار پائین ، معمولاً در دماهای بالای 1550 سانتیگراد استفاده می شود و با غلاف مخصوص می تواند با دمای 1700 سانتیگراد نیز به کار رود.


ساختار ترموکوپل
ترموکوپل معمولا از سیم هایی به قطر (mm 2-1) ساخته می شوند ( قطر سیم های ترموکوپل پلاتینیوم mm 35/0 یا mm 5/0 می باشد ) . هر چه قطر سیم ها ضخیم تر باشد طول عمر آنها بیشتر است. از نکات مهم در ترموکوپل ، کیفیت جوش سیم در نقطه انتهایی ترموکوپل می باشد ، که در محیط خنثی و با ظرافت بسیار خاص انجام می گیرد.




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر